Dzień dobry! Witajcie w odcinku numer 34, w którym razem z Dagmarą Budnik-Przybylską z Zakładu Psychologii Sportu na Uniwersytecie Gdańskim rozbieramy na czynniki pierwsze technikę wyobrażeniową, czyli jedno z klasycznych i podstawowych narzędzi treningu mentalnego. To dla mnie bardzo ważna rozmowa, z najlepszym możliwym specjalistą w tej działce psychologii sportu. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt, iż przez ostatnie lata wielkiego bum na trening mentalny w sporcie, edukacji i biznesie, technika wyobrażeniowa mogła być, i zapewne była, wykorzystywana niezgodnie z rekomendacjami płynącymi z badań naukowych. Myślę, że złapało się na tym wielu specjalistów i nie tylko specjalistów. Mam nadzieję, że tutaj wspólnie z Dagmarą uporządkujemy wiedzę dotyczącą treningu wyobrażeniowego w wielu sportowych głowach w rzetelny, a jednocześnie przystępny sposób tak, żeby każdy mógł jak najskuteczniej wykorzystywać tę metodę pracy mentalnej. Odpowiadamy m.in. na takie oto pytania:
- Czym różni się trening wyobrażeniowy od wizualizacji?
- Czym różni się trening wyobrażeniowy od bujania w obłokach?
- Czy każdy z nas potrafi sobie wyobrażać?
- (dla psychologów i studentów psychologii) Jak mierzyć wyobrażenia? Z jakich narzędzi korzystać?
- Kto sobie lepiej radzi z treningiem wyobrażeniowym? Początkujący czy zaawansowani? Kobiety czy mężczyźni?
- Jakie są funkcje wyobrażeń w treningu wyobrażeniowym?
- Dlaczego ważne jest, żeby wyobrażenia były spersonalizowane?
- Co wziąć pod uwagę przy tworzeniu skryptu wyobrażeniowego?\
- Co oznacza trudne słowo PETTLEP?
- Dlaczego trening wyobrażeniowy działa?
- O co chodzi w wyobrażeniach gojących?
- Jak ważna jest koordynacja poszczególnych członków sztabu medycznego przy powrocie zawodnika po kontuzji?
- Jak można przemycić elementy treningu wyobrażeniowego do codziennego funkcjonowania w sporcie i nie tylko?
W razie dodatkowych pytań czy wątpliwości zarówno ja jak i Dagmara pozostajemy do Twojej dyspozycji, wystarczy się do nas odezwać przez media społecznościowe lub maila. Zanim pojawią się jednak pytania, zapraszam do wysłuchania tego odcinka! Zatem słuchawki na uszy (lub do uszu) i w drogę! A przystanek w słuchaniu tego odcinka możesz zawsze zrobić na moim koncie w serwisie Patronite.pl, na którym ludzie tacy jak Ty drobnymi wpłatami wspierają działalność podcastu Głowa Rządzi. To taki mały gest ze strony słuchacza, a jak wiele znaczy dla mnie jako twórcy! Także z góry dzięki za to wsparcie!
dr Dagmara Budnik-Przybylska
dr Dagmara Budnik-Przybylska – doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, absolwentka studiów magisterskich i doktoranckich z psychologii Uniwersytetu Gdańskiego oraz studiów podyplomowych: Psychologia Sportu, Doradztwo Zawodowe oraz licencjackich na kierunku Edukacja niepełnosprawnych intelektualnie z terapią indywidualną. Pracuje od 2005 roku w Zakładzie Psychologii Sportu Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, pełni funkcję z-cy kierownika Studiów Podyplomowych z Psychologii Sportu oraz opiekuna Sekcji Psychologii Sportu koła naukowego ANIMA. Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, członek zarządu Sekcji Psychologii Sportu przy PTP, członek Europejskiej Federacji Psychologii Sportu (FEPSAC). Pięciokrotnie nominowany psycholog olimpijski oraz certyfikowany psycholog sportu klasy I. Autorka lub współautorka kilkudziesięciu opublikowanych artykułów naukowych. Jej główne zainteresowania naukowe dotyczącą wyobrażeń w sporcie.
Odnośniki
Organizacje i ludzie
Literatura naukowa
- Budnik-Przybylska, D. (2014). The Imagination in Sport Questionnaire – reliability and validity characteristics. Current Issues in Personality Psychology, 2(2), 68-80.
- Morris, T., Spittle, M. & Watt, A. (2005). Imagery in Sport. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Paivio, A. (1986). Mental representations: A dual coding approach. New York: Oxford University Press.
- Watt, A.P., Morris, T. & Andersen, M.B. (2004). Issues in the development of a measure of imagery ability in sport. Journal of Mental Imagery, 28, 149-180.
- Williams, S.E. & Cumming, J. (2011). Measuring Athlete Imagery Ability: The Sport Imagery Ability Questionnaire. Journal of Sport & Exercise Psychology, 33, 416-440.