To pierwsza rozmowa w podcaście o punktach stycznych sportu i polityki. Gościem – Mieszko Rajkiewicz z Polskiego Instytutu Dyplomacji Sportowej. Odpowiada na moje pytania pokazując złożoność współczesnego świata, w której przyszło nam funkcjonować… Im lepiej ją zrozumiemy, tym łatwiej będzie go nawigować.
- Jakie są założenia i cele polskiego instytutu dyplomacji sportowej? czym charakteryzuje się dyplomacja sportowa i jakie ma składowe?
- Czy sport i polityka muszą iść w ramię w ramię i czy jest jakakolwiek szansa lub nadzieja na to żeby te dwie dziedziny życia społecznego rozdzielić?
- W jaki sposób rządy federacje wplątują sportowców w swoje polityczne gry i co dzieje się wtedy kiedy sportowcy bardziej lub mniej świadomie odmawiają w nich udziału?
- W jaki sposób my psychologowie pracujący z kadrami możemy przygotowywać zawodników jadących na imprezy mistrzowskie do udziału w tych grach lub świadomej rezygnacji z nich? Co dokładnie możemy zrobić żeby edukować ludzi którzy jadą reprezentować Polskę na arenie sportowej?
- Czy możemy choć trochę żałować braku sportowców z Rosji i Białorusi w Paryżu? Czy to wykluczenie było właściwym narzędziem polityczno-społecznym w reakcji na agresję Rosji na Ukrainę? A może były w tym jakieś luki?
- Skoro Rosja została wykluczona, to czemu nie zostali wykluczeni inni, którzy prowadzą lub prowadzili działania wojenne w ostatnim stuleciu? Teraz Izrael, a wcześniej USA, Wielka Brytania, czy nawet Polska?
- Czy zgadzasz się z tezą że w sport to jest powiedzielibyśmy w psychologii sublimacja wojny czyli ucywilizowanie wojny, nadanie jej zasad?
- Czy idea pokoju olimpijskiego była kiedykolwiek zrealizowana?

Mieszko Rajkiewicz
Wiceprezes i współzałożyciel Polskiego Instytutu Dyplomacji Sportowej. Ukończył studia doktoranckie na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Autor rozprawy doktorskiej „Hardest soft power. Dyplomacja sportowa w XX i XXI wieku. Praktyka i perspektywy.” Specjalista z zakresu upolitycznienia i globalizacji sportu. Analizuje sprawy dotyczące dyplomacji sportowej, „sportwashingu” oraz znaczenia sportowego „soft power” we współczesnych stosunkach międzynarodowych. Swoje badania prezentował na międzynarodowych konferencjach w Wielkiej Brytanii i w Polsce. Autor kilku artykułów naukowych, publikowany m. in. w prestiżowym czasopiśmie naukowym „Soccer & Society”, a także kilkudziesięciu analiz przedstawiających różne aspekty generalnego zjawiska połączenia sportu i polityki. Współautor raportów „Katar, geopolityka i mistrzostwa świata” oraz “Paryż 2024. Bezpieczeństwo, ekonomia i geopolityka igrzysk olimpijskich”. Praktyk na rynku marketingu oraz sponsoringu sportowego, który odpowiadał za ponad 100 różnych kampanii reklamowych przy okazji wydarzeń FIFA, UEFA czy igrzysk olimpijskich. Współpracuje z reklamodawcami, organizacjami sportowymi oraz sponsorami sport.