GRz 115: Karol Nędza | Jak działa funkcjonalny trening wyobrażeniowy?

W 115 odcinku podcastu Głowa Rządzi wracamy do tematu wyobrażeń w sporcie. Gościem jest Karol Nędza, badacz tego tematu na Uniwersytecie w Plymouth. W odcinku rozważamy temat funkcjonalnego treningu wyobrażeniowego, który był częścią pracy doktorskiej Karola. Zahaczamy o wiele ważnych aspektów przygotowania i wykorzystania wyobrażeń w sporcie, aktywności fizycznej i nie tylko. Uwaga! To nie jest odcinek dla osób, które nie miały styczności z tym tematem wcześniej. Jak sprawdzić, czy wiesz cokolwiek o wyobrażeniach? Jeśli będziesz w stanie podać przykłady różnych funkcji wyobrażeń w sporcie to jesteś na dobrej drodze. Jeśli dodatkowo rozszyfrujesz akronimy PETTLEP czy SIAM będzie naprawdę nieźle. Jeśli natomiast nie wiesz co tu przed chwilą napisałem, warto wrócić do literatury i poczytać coś od takich badaczy tematu jak Paivio, Watt, Morris czy Budnik-Przybylska. Albo posłuchać tej ostatniej osoby – Dagmary Budnik Przybylskiej na łamach podcastu Głowa Rządzi. Odcinek 34 z jej udziałem, nagrany już parę lat temu, wcale nie stracił na wartości, wręcz przeciwnie! Buduje dobry grunt dla rozumienia techniki wyobrażeniowej w sporcie. Oczywiście bez przygotowania też można posłuchać Karola. Będzie jednak trudniej. Tak mi się przynajmniej wydaje. 😊 Tak czy inaczej dobrego słuchania!

Karol Nędza. Fot. Archiwum gościa

Karol Nędza

Karol jest psychologiem praktycznym, pracującym z osobami i sportowcami w celu zwiększenia ich odporności, przestrzegania zasad i motywacji. Niedawno obronił doktorat na Uniwersytecie w Plymouth, Wielka Brytania. Jako część swojego projektu badawczego, Karol zastosował i ocenił Trening Wyobrażenia Funkcjonalnego (Functional Imagery Training) dla sportu, ćwiczeń, przestrzegania zasad i fizjoterapii. Nauczył tej metody trenerów, ocenił FIT pod kątem tego, jak wyobrażenia mogą pomóc w aktywności fizycznej, ćwiczeniach i sporcie oraz jak możemy zwiększyć jego skuteczność w zastosowaniu. Karol Karol ceni sobie znaczenie indywidualnego podejścia, autonomii i zastosowania zarówno w edukacji, jak i psychologii. Karol jest byłym wioślarzem w UCL Boat Club i obecnie wykłada na Uniwersytecie w Plymouth.