W 116 odcinku podcastu Głowa Rządzi rozmawiamy o psychologii wykonania w świecie filmu. Ekspertkami i pionierkami tej gałązki psychologii w Polsce są Pola Weiner, Ewa Serwotka (gość 040 odcinka podcastu!) oraz Aleksandra Zienowicz-Wielebska. Tą ostatnią zaprosiłem do podcastu, żeby porozmawiać o psychologii wykonania. Ola odpowiada na wiele pytań, niektóre okazują się trudniejsze! Nie na wszystkie znaleźliśmy odpowiedź…
- Czy „wykonanie” to dobre tłumaczenie angielskiego „performance”?
- Kogo możemy określić „wykonawcą”?
- Jakie czynniki służą wykonaniu, jakie je utrudniają?
- Jakie są podobieństwa i różnice pomiędzy sportowcem a twórcą (filmowym)?
- Z czym mierzą się obecnie twórcy filmowi?
- O co grają twórcy filmowi? Jakie cele sobie stawiają? Co jest dla nich nagrodą?
- Jakie kryteria składają się na satysfakcję twórcy ze swojego wykonania?
- Kto ma większe ego – sportowcy czy twórcy filmowi?
- Co ćpają twórcy filmowi?
- Czym różni się trema od stresu?
- Jakie są zalety, a jakie wady dywersyfikacji pracy projektowej?
- Co dzieje się ze zdrowiem psychicznym twórców?
- Jaka jest rola psychologa wykonania / psychologii wykonania?
Mam nadzieję, że ten odcinek przypadnie Ci do gustu i podasz go dalej w świat. Dobrego słuchania! Hej!
Aleksandra Zienowicz-Wielebska
Psycholog sportu oraz psycholog wykonania, praktyk i dydaktyk. Współpracuje z USWPS WZ. Sopot oraz Katowice. Działalność praktyczną prowadzi od 2011 roku. Współpracuje z zawodnikami na poziomie młodzieżowym i seniorskim, a także przedstawicielami innych obszarów wykonania (głównie z twórcami filmowymi). W ramach praktyki indywidualnej, w sporcie, specjalizuje się w pracy z zawodnikami sportów walki oraz wodnych. Współpracuje m. in. z Polskim Związkiem Gimnastycznym, klubem piłki ręcznej Młyny Stoisław Koszalin, Uczniowskim Klubem Sportowym GALEON i Formela Fight Team Władysławowo.
Współzałożycielka Centrum Psychologii Wykonania, a także członkiniami Fundacji Sportu Pozytywnego. Wraz z Ewą Serwotką i Polą Weiner napisała książkę „Psychologia osiągnięć dla twórców filmowych” (Wydawnictwo Wojciech-Marzec, 2017).
Doktoryzowała się na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Praca tematycznie wpisywała się w obszar psychologii filmowców. Temat pracy brzmiał: „Systemy wartości i style przywództwa reżyserów oraz producentów a dobrostan i motywacja osiągnięć członków zespołu filmowego”.