GRz 137: Wioleta Skawińska | Co robi psycholog sportu w systemie edukacji?

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Wspieraj Autora na Patronite

Wspieraj podcast Głowa Rządzi!

> https://buycoffee.to/glowarzadzi

> https://patronite.pl/glowarzadzi

Współpraca: grzegorz@glowarzadzi.pl

Cześć, tu nadaje podcast Głowa Rządzi, mamy odcinek 137! Niedawno podcast obchodził swoje szóste urodziny! Aż trudno uwierzyć, że dopiero teraz zabrałem się za temat wdrażania psychologii i psychologów sportu w system edukacji. Sam pracowałem w szkole (XI Liceum Sportowe OSPR w Gliwicach) przez 7 lat jako psycholog-nauczyciel autorskiego przedmiotu „psychologia sportu”. Przedmiot miał swoją określoną strukturę w postaci formalnej, skomponowanej przeze mnie podstawy programowej. Ale co najpiękniejsze widniał na świadectwie dojrzałości obok matematyki, języków i innych szkolnych przedmiotów! Teraz w porozumieniu z Wiolą, psychologiem szkolnym i sportu ze Szkoły Mistrzostwa Sportowego w Płocku, przygotowaliśmy dla Was odcinek o specyfice pracy psychologicznej w szkole sportowej. Na pytania odpowiada głównie mój gość, ale z racji swojego stażu pracy w oświacie pozwalam sobie wrzucać swoje trzy grosze tu i ówdzie! Pytania, na które poznacie odpowiedzi:

  • Jak to się dzieje, że psycholog sportu łapie pracę w szkole?
  • Jaka jest różnica między obowiązkami psychologa szkolnego a psychologa sportu w szkole?
  • Jak ważne mogą być studia podyplomowe z psychologii sportu dla psychologów pracujących w szkołach sportowych i szkołach mistrzostwa sportowego (SMS)?
  • Jak wygląda specyfika pracy z uczniami-sportowcami?
  • Jak można zorganizować pracę w środowisku oświatowym będąc psychologiem sportu?
  • Jak budować zaufanie w środowisku szkolnym? U przełożonych (dyrekcji), trenerów, wychowawców i uczniów-zawodników?
  • Z jakimi wyzwaniami mierzą się uczniowie-zawodnicy w szkołach o profilu sportowym?
  • Jak trenerzy mogą korzystać z usług psychologa sportu pracującego w szkole?
  • Jakie wyzwania etyczne stoją przed psychologiem sportu pracującym w szkole?
  • Czy psychologia sportu może być przedmiotem szkolnym?
  • Jak uczniowie-sportowcy radzą sobie w sytuacji urazu fizycznego? Co można zrobić, a czego lepiej nie robić? Jak psycholog może być wsparciem w tej sytuacji?
  • Czy psycholog szkolny i/lub sportu może / powinien uczestniczyć w procesie selekcyjnym?
  • Jakie są najważniejsze korzyści ze współpracy psychologa sportu ze szkołą sportową? Co zyskuje szkoła, a co psycholog?

Słuchaj od deski do deski i oczywiście podaj dalej ten odcinek w świat! Dzięki!

Wiola Skawińska z piłką do ręcznej. Fot. archiwum gościa.

Wioleta Skawińska

Zrealizowała roczne szkolenie z Terapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży, szkolenie I i II stopnia z zakresu Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach oraz metody „Dasz radę” oraz „Jestem z Ciebie dumny. Odbyła liczne szkolenia i kursy uzupełniające wiedzę z zakresu psychologii i sportu. Jako certyfikowany instruktor Tlenowej Przewagi – Oxygen Advantage® specjalizujee się również w technikach oddychania, które poprawiają wydajność sportową i ogólną kondycję psychofizyczną. Od lat pracuje z dziećmi, młodzieżą i rodzicami pomagając im znaleźć rozwiązania i wznosić się na wyżyny swoich możliwości na arenie sportowej i społecznej