To jest podcast Głowa Rządzi, odcinek 62, w którym rozmawiam z prof. Moniką Guszkowską o psychologii aktywności fizycznej. Bierzemy na tapetę zarówno korzyści jak i zagrożenia jakie niesie ze sobą aktywność fizyczna dla naszej psychiki.
- Czym zajmuje się psychologia aktywności fizycznej?
- Skąd bierze się zainteresowanie problematyką psychologią aktywności fizycznej?
- Jakie są korzyści płynące z uprawiania aktywności fizycznej pod względem emocjonalnym, społecznym, poznawczym?
- Jak wyglądają badania w psychologii aktywności fizycznej?
- Czym jest efekt sufitu i efekt podłogi?
- Czym są i jak działają endorfiny?
- Dlaczego psychologia aktywności fizycznej posługuje się hipotezami a nie prawami?
- Jakie są zagrożenia płynące z uprawiania aktywności fizycznej?
- Na czym polega uzależnienie od aktywności fizycznej i czy uzależnienie może być pozytywne?
- Czym jest dysmorfia mięśniowa i jak się objawia?
- Co to jest projekt WF z AWF? Do kogo jest adresowany i w jaki sposób można z niego skorzystać?
Nagrywaliśmy na sali wykładowej warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego, więc wyraźnie słychać ten uczelniany pogłos. Mam nadzieję, że nie przeszkodzi to w odsłuchaniu tego odcinka, który merytorycznie jest na najwyższym możliwym poziomie. Dobrego słuchania!

prof. Monika Guszkowska
Prof. dr hab. Monika Guszkowska, pracuje w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, obecnie w Katedrze Terapii Zajęciowej Wydziału Rehabilitacji. W obszarze jej zainteresowań naukowych leżą problemy psychologii aktywności fizycznej, zwłaszcza psychologicznych korzyści i zagrożeń rekreacyjnej aktywności ruchowej osób w różnym wieku. Jest autorką 200 prac dotyczących problemów psychologii sportu i aktywności fizycznej, w tym znaczenia aktywności fizycznej w radzeniu sobie ze stresem, wpływu ćwiczeń fizycznych na sferę emocjonalną i obraz własnej osoby, osobowości sportowców i osób aktywnych fizycznie, w tym monografii Aktywność fizyczna i psychika. Korzyści i zagrożenia. Obecnie prowadzi badania dotyczące dobrostanu psychicznego oraz równowagi zajęciowej studentów i sportowców elity podczas pandemii COVID-19.