To jest podcast Głowa Rządzi, mamy odcinek 133, ostatni w roku 2024! Zaprosiłem w nim do rozmowy koleżankę po fachu Aleksandrę Adamiec. Tematem roboczym miała być organizacja pracy psychologicznej w akademii sportowej, na podstawie jej (naszych) doświadczeń w akademii klubu piłkarskiej Ekstraklasy. Ola świetnie opowiada o tej robocie, jej blaskach i cieniach, a także wielu dylematach, które napotyka się w takiej strukturze. Wiele ciekawych rozkmin i propozycji rozwiązań. Zachęcam do przesłuchania i podania dalej w świat psychologii, trenerstwa i szerokiego sportu. Piona! Do siego roku!
- Jak (s)tworzyć system pracy psychologicznej w akademii piłkarskiej (sportowej)?
- Jak godzić funkcjonowanie w sztabie z etyką zawodu psychologa?
- Z jakimi reakcjami i stereotypami spotykają się psychologowie sportu na co dzień?
- Ilu psychologów potrzebnych jest do „obsłużenia” akademii piłkarskiej (sportowej)?
- Jak może wyglądać progresja w pracy psychologicznej na przestrzeni lat?
- Jak wygląda staż dla psychologów w Bundeslidze? Co można z niego wyciągnąć?
- Czy istnieje jeden właściwy model pracy psychologa w organizacji jaką jest akademia?
- Czy psycholog powinien docierać do trenerów i rodziców młodych zawodników? Jak może to zrobić?
- Jak psycholog może etycznie komunikować się z trenerami i innymi osobami funkcyjnymi na temat rozwoju swoich podopiecznych w ramach struktury organizacji? Jak może zaopiekować potrzeby trenerów?
- Jakie obszary pracy i grupy docelowe muszą zostać zagospodarowane? W jakiej kolejności?
- Czego młodzi sportowcy oczekują od swoich rodziców podczas zawodów?
- Czego można oczekiwać od rodziców młodych sportowców w procesie szkolenia i dorastania w grze?
- Jak psycholog może pomagać rozwiązywać trudne sytuacje, które zdarzają się w procesie treningu?
- Czy trener powinien być obecny na warsztatach z psychologiem? Jakie są plusy i minusy trenerskiej obecności na takich zajęciach?
- Jaka jest różnica między psychologiem a trenerem mentalnym? Dlaczego dobrze jest znać różnicę?
- Czy jest jakiś psycholog sportu pracujący w polskiej akademii piłkarskiej (sportowej), który pracuje na wyłączność tylko dla tej jednej organizacji?
- Jak psycholog może zadbać o siebie pracując w strukturze akademii?
- Czy istnieją organizacje sportowe w Polsce, które zatrudniają psychologów sportu na pełen etat?
- Jeśli nie możemy zatrudnić psychologa sportu w pełnym wymiarze godzin, to gdzie warto skupić swoje działania, od czego zacząć?
- Na co zwrócić uwagę chcąc zatrudnić psychologa sportu do współpracy w organizacji? O co dopytać potencjalnych kandydatów?

Aleksandra Adamiec
Ukończyła Psychologię Stosowaną na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz specjalizację z psychologii sportu na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Jest certyfikowanym psychologiem sportu Polskiego Towarzystwa Psychologicznego II klasy. Współpracowała m.in. z Polskim Związkiem Narciarskim, Polskim Związkiem Kajakowym i Polskim Związkiem Muaythai. Przez kilka lat była koordynatorem działu psychologii w Akademii Piłkarskiej Wisła Kraków i autorką programu psychologicznego dla dzieci i młodzieży w Akademii. Pracuje z wieloma zawodnikami sportów indywidualnych i zespołowych. Była członkiem temu Rafała Sonika oraz pierwszego zespołu Wisły Kraków.