
Warto jest wyjść z tego schematu, że jestem nauczycielem od rzucania piłki. Nie! Jestem nauczycielem, który uczy ruchu, czyli wychowuję w kulturze fizycznej. […] Ja bym powiedział, że uczę najważniejszego przedmiotu.
Mikołaj Lasek
Pan wuefista
W czternastym odcinku podcastu Głowa Rządzi, w przeddzień rozpoczęcia nowego roku szkolnego, przepytuję Pana Wuefistę z kwestii związanych z szeroko pojętym wychowaniem fizycznym w kontekście polskiej oświaty. Pan Wuefista odpowiada dzielnie i rzetelnie na takie i inne pytania:
- Czy wychowujemy dzieci pierdoły? Jak wygląda sprawność ruchowa współczesnych dzieci w porównaniu do poprzednich pokoleń?
- Jaka jest różnica między zorganizowaną a spontaniczną aktywnością dzieci i młodzieży?
- Jakie są główne powody braku aktywności wśród dzieci i młodzieży?
- Jak mądrze korzystać ze współczesnych technologii?
- Szkoła, kluby czy rodzice – kto jest odpowiedzialny za aktywność fizyczną najmłodszych obywateli?
- Kiedy przypada „złoty wiek” rozwoju motorycznego dzieci i jakie wyzwania stoją przed polskim systemem oświatowym w mądrym zagospodarowaniu tego okresu?
- Jakie są zadania współczesnego nauczyciela wychowania fizycznego?
- Jak WF i nauczyciele WF są obecnie postrzegani przez innych nauczycieli w gronie pedagogicznym?
- Z jakiego przedmiotu najłatwiej podnieść ocenę na koniec roku i dlaczego?
- W jaki sposób współczesny nauczyciel wychowania fizycznego może kształtować mentalność młodych ludzi w szkole? Jakie konkretne umiejętności mentalne są najważniejsze z perspektywy wuefistów? Co nauczyciel WF może popsuć, czyli jak zniechęcić młodych do sportu i aktywności fizycznej?
- Jakie są sposoby na nawiązywanie dobrych relacji z uczniami?
- Czy można być jednocześnie nauczycielem wymagającym i lubianym?
Zapraszam do słuchania, komentowania i dzielenia się!

Mikołaj Lasek
Szczęśliwy mąż i tata dwójki chłopaków Franka i Jeremiego. Od zawsze związany ze sportem, kilkanaście lat grał amatorsko w piłkę nożną, obecnie biega. Po zaliczeniu kilkudziesięciu biegów ulicznych, od kilku lat próbuje swoich sił w biegach ultra. Do tej pory największym osiągnięciem było ukończenie biegu CCC na 101 km w ramach festiwalu UTMB. Zawodowo od razu po ukończeniu studiów na poznańskim AWFie rozpoczął pracę w szkolnictwie. Kilka lat temu zaczął rozwijać projekt edukacyjno-zdrowotno-sportowy PAN WUEFISTA. Jego celem jest pokazanie, że stereotyp nauczyciela WF czy trenera który rzuca piłkę nie dotyczy wszystkich, poza tym zamieszczam tam informacje z zakresu zdrowego żywienia. Obecnie pracuje też jako koordynator ds. sportu w Lech Poznań Football Academy i prowadzi szkolenia z wychowania fizycznego. Zainteresowania: muzyka, festiwale, książki biograficzne, bieganie ultra.
Odnośniki
Kwestie poruszone w rozmowie
- Raport Euro Fit, na który powołuje się Mikołaj w pierwszej części rozmowy,
- Lech Poznań Football Academy oraz projekt dietetyczny Mikołaja Laska,
- Szkolenie dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej (najbliższy termin to 21.09 br. w Poznaniu),
- Odcinek podcastu Głowa Rządzi z Przemkiem Lisem o specyfice gimnastyki sportowej i konieczności wczesnej specjalizacji w tej dyscyplinie,
- Książka „Kulawy” M. Zupan, T. Swanson (2016) w moim tłumaczeniu, która zdecydowanie przypadła Mikołajowi do gustu,
- Film „Murderball – gra o życie” (recenzja, sklep).